Από το 2012 είναι σε ισχύ σε όλες τις Ευρωπαϊκές χώρες η οδηγία 1222/2009 της ΕΕ σύμφωνα με την οποία όλα τα νέα ελαστικά που θα τοποθετούνται σε πάσης φύσεως οχήματα στην ευρύτερη επικράτεια της ΕΕ (επιβατικά και επαγγελματικά οχήματα) θα πρέπει να φέρουν υποχρεωτικά την νέα ειδική ετικέτα. Στόχος της οδηγίας είναι η βελτίωση της ασφάλειας και της οικονομικής και περιβαλλοντικής απόδοσης των οδικών μεταφορών με την προώθηση των οικονομικότερων και ασφαλέστερων ελαστικών με χαμηλά επίπεδα θορύβου.

Οι πληροφορίες που παρέχονται για τις επιδόσεις του ελαστικού χωρίζονται σε τρεις βασικές κατηγορίες:

  • Την επίδραση του ελαστικού στην κατανάλωση καυσίμου του οχήματος
  • Την συμπεριφορά του ελαστικού σε βρεγμένο οδόστρωμα και το κατά πόσο επηρεάζει την ελάχιστη δυνατή απόσταση ακινητοποίησης του οχήματος κατά την επιβράδυνση του
  • Τα επίπεδα του θορύβου που παράγονται κατά την κύλισή του.

 

Οι ετικέτες είναι σχεδιασμένες με τέτοιο τρόπο ώστε ο καθένας να μπορεί να αποκωδικοποιήσει με ευκολία τα χαρακτηριστικά του ελαστικού πριν την αγορά του. Αναλυτικότερα:

 

Κατανάλωση καυσίμου - Εκπομπές ρύπων

 Η αξιολόγηση του ελαστικού αναφορικά με την κατανάλωση καυσίμου θα μετριέται με μια κλίμακα/δείκτη από το A(πράσινο) έως το G(κόκκινο) με το πρώτο γράμμα να φανερώνει την καλύτερη δυνατή απόδοση και το τελευταίο την χειρότερη (ο δείκτης D δεν χρησιμοποιείται για επιβατικά αυτοκίνητα). Αξίζει να σημειώσουμε πως η απόκλιση της απόδοσης από την πρώτη ως την τελευταία βαθμίδα της κλίμακας ορίζεται στα 0,5λτ./100 χλμ (μείωση στην κατανάλωση καυσίμου έως και 7,5%).

 Αντίστοιχη είναι και η κλίμακα αξιολόγησης του ελαστικού που αφορά την επιβάρυνση των εκπομπών ρύπων του οχήματος με την απόκλιση από την κορυφαία και την χειρότερη βαθμίδα της κατάταξης να ορίζεται στα 12 γρ. CO2/ χλμ.. Σκοπός της ΕΕ είναι η ταυτόχρονη μείωση στις εκπομπές ρύπων και η αύξηση των χιλιομέτρων που θα μπορεί να διανύσει ένα όχημα με ένα ρεζερβουάρ καυσίμων. Αξίζει να επισημανθεί ότι στα ελαστικά αντιστοιχεί έως και το 20% της κατανάλωσης καυσίμου των οχημάτων. Για τον λόγο αυτό, θα πρέπει να επιλέγονται ελαστικά με όσο το δυνατό υψηλό δείκτη αποδοτικότητας καυσίμου.

 Στην σχετική ανακοίνωση της ΕΕ αναφέρεται πως το σύστημα αυτό εκτιμάται πως θα μειωθούν οι εκπομπές ρύπων (CO2 συγκεκριμένα) από 1,5 έως και 4 εκ. τόνους σε ετήσια βάση. Μάλιστα αξίζει να σημειώσουμε πως για τα ελαστικά που θα λαμβάνουν την χειρότερη αξιολόγηση σε μια από τις τρεις κατηγορίες, βάσει της σχετικής νομοθεσίας δεν προβλέπεται η άδεια κυκλοφορίας τους στο εμπόριο από την 1η Νοεμβρίου του 2014.

 

Επιδόσεις στο βρεγμένο οδόστρωμα

 Σε αυτή την κλίμακα/δείκτη από το Α έως και το G καταγράφεται η απόσταση ακινητοποίησης του οχήματος σε βρεγμένο οδόστρωμα (οι δείκτες D και G δεν χρησιμοποιούνται για επιβατικά αυτοκίνητα). Τα ελαστικά με υψηλό δείκτη κρατήματος στο βρεγμένο ακινητοποιούν το όχημα πιο σύντομα στους βρεγμένους δρόμους όταν εφαρμόζεται πλήρης ισχύς πέδησης. Η καλύτερη από την χειρότερη επίδοση δεν απέχει ωστόσο περισσότερο από 10 μέτρα. Επειδή σε μια κατάσταση έκτακτης ανάγκης το κάθε επιπλέον μέτρο μπορεί να κάνει την διαφορά, θα πρέπει πάντοτε να τηρούνται αυστηρά οι ελάχιστες αποστάσεις ασφαλείας μεταξύ των οχημάτων κατά την οδήγησή μας.

 

Παραγόμενος θόρυβος

 Η τρίτη αξιολόγηση του ελαστικού αφορά στα επίπεδα του παραγόμενου θορύβου κατά την κύλιση του οχήματος με στόχο την μείωση επίδρασης της οδήγησης στον περιβάλλοντα χώρο. Σε αυτή την περίπτωση οι επιδόσεις των ελαστικών αφορούν στην μονάδα μέτρησης θορύβου σε dB (ντεσιμπέλ). Ο παραγόμενος θόρυβος μετριέται σε μια κλίμακα/δείκτη που αποτελείται από 1 μαύρο κύμα για αθόρυβα ελαστικά (3 dB ή περισσότερα κάτω από το μελλοντικό Ευρωπαϊκό όριο), 2 μαύρα κύματα για μέτρια ελαστικά (μεταξύ του μελλοντικού Ευρωπαϊκού ορίου και 3 dB παρακάτω) και τέλος 3 μαύρα κύματα για θορυβώδη ελαστικά (πάνω από το μελλοντικό Ευρωπαϊκό όριο).

 

 

 

Συμβουλή:

Για βέλτιστη αποδοτικότητα καυσίμου, εκτός από την επιλογή του ιδανικότερου ελαστικού για τον τύπο του οχήματός σας, θα πρέπει να είστε πάντα βέβαιοι ότι τα ελαστικά σας είναι σωστά φουσκωμένα. Η χαμηλή πίεση ελαστικών αυξάνει την αντίσταση κύλισης και επηρεάζει αρνητικά την απόδοση πρόσφυσης σε βρεγμένο δρόμο. Επίσης, το βάρος του οχήματός σας αλλά και το προσωπικό σας στυλ οδήγησης μπορεί να κάνουν μεγάλη διαφορά. Η ενεργειακά αποδοτική οδήγηση ή “eco-driving” παράλληλα με την σωστή πίεση των ελαστικών σας, μπορεί να ελαττώσει σημαντικά την κατανάλωση καυσίμων  καθώς και να αυξήσει την ζωή τους προσφέροντας πάντα ασφάλεια στους επιβάτες του οχήματός σας.

 

Michelin Goodyear Dunlop Fulda Toyo Sava Kelly Kormoran BFGoodrich Kleber Linglong Infinity Bridgestone Yokohama Avon Cooper Continental Riken
© 2017 Φώτης Ζαχαριουδάκης ΑΕ
Ακολουθήστε μας στα facebook youtube